1. Ons onderwijs wil op de eerste plaats PROCESGERICHT zijn.
Dat wil zeggen: zien, denken en handelen met het oog op groei en ontwikkeling voor élk kind en voor héél het kind.
Breed kijken naar kinderen, om de hele persoonlijkheid te zien.
Kinderen hebben zo veel verschillende talenten en mogelijkheden… en zijn ook daarin nog eens verschillend.
Blijven geloven in de eigen mogelijkheden van elk kind. Het beste naar boven halen. Niet focussen op één aspect, niet te vlug oordelen met etiketten, naast (eventuele) beperkingen kijken.
Liefde-vol kijken en empatisch omgaan met kinderen.
Kinderen motiveren om te durven. Te gepasten tijde zal elk kind kunnen ‘blinken’ en stralen.
‘Goed basisonderwijs is een kwestie van kinderen kansen te geven om te groeien volgens hun eigen mogelijkheden en talenten en hen hierin een voorbeeld te laten zijn voor anderen’,
zo verwoordde het één van onze juffen.
Dit houdt in voor onze kleuterschool en voor onze lagere school:
Veel ruimte voor intrinsieke motivatie en leerlingeninitiatief.
Naast het schoolse leren veel aandacht voor muzisch-creatieve, sportieve, socio-emotionele, relationele en levensbeschouwelijke ontwikkeling.
Leren met vele verschillende werkvormen die zelfstandigheid, samenwerking en verantwoordelijkheid bevorderen.
Differentiatie naar eigen interesses, naar beginsituatie, naar verschillende talenten, naar eigen tempo, naar leerinhoud, naar aanpak… Dit is de sleutel van procesgericht onderwijs, maar het is tegelijk heel moeilijk.)
Brede evaluatie over de afgelegde weg. Het gaat zeker niet alleen om ‘punten’.
Brede zorg. Door dagelijks te observeren op het spoor komen welke kinderen welke zorg of hulp nodig hebben.
2. Onze school wil op een eigentijdse manier een KATHOLIEKE SCHOOL zijn.
Jan Berchmans (1599-1621) was als jonge Vlaming, priester en student in Rome gekend om zijn aanstekelijk optimisme. Hij was een heel verstandige jongen en een innemende figuur. Zijn vroege dood wekte verdriet én bewondering bij ieder die hem gekend heeft. ’Buitengewoon zijn in het gewone’ was zijn motto.
Het verhaal en de persoon van Sint Jan Berchmans geven kracht en inspiratie aan onze school om op een enthousiaste professionele manier elke dag opnieuw met de kinderen aan de slag te gaan.
We scheppen de ruimte waar elke leerkracht vanuit eigen geloof en levensbeschouwelijke affiniteit kan bijdragen tot de spiritualiteit van de school.
Onze school staat open voor alle kinderen. We zijn ons bewust van levensbeschouwelijke en godsdienstige diversiteit. Elk kind zal bevestigd worden in zijn eigen achtergrond.
We kunnen ook veel delen: gelegenheden om te bidden en te danken, vieringen, feesten waarbij ieder op eigen manier deelneemt of aanwezig is.
3. Het opvoedingsklimaat in onze school wil BASISVERTROUWEN bieden en veiligheid.
Alle kinderen moeten het gevoel hebben dat ze gezien en gehoord worden.
Kinderen ervaren bij ons op school: geborgenheid, warmte, liefde en geduld, vertrouwen, veiligheid, ‘geloof’, aandacht, tijd, kansen, structuur, zekerheid, duidelijke regels en afspraken…
Het komt erop aan alle kinderen te horen en te zien:
wat heeft ‘dit’ kind ‘op dit moment’ nodig?
‘Als je een keuze maakt vanuit je hart, is dit altijd de juiste’, onthoudt iemand van JB.
4. Onze school wil investeren in een GEMOTIVEERD TEAM
Als leerkracht echt en authentiek zijn. Dit betekent: kunnen lesgeven vanuit je eigen authentieke kracht. Durven jezelf te zijn en je veilig voelen in de groep. Je eigen talenten gebruiken. In alle echtheid/vrijheid met je groeiproces bezig zijn. Je beter openstellen. Jezelf of je handelen in vraag stellen, evalueren, bijsturen, eigen maken. Leren openstaan en reflecteren.
Vanuit vrijheid naar verantwoordelijkheid…
Werken aan communicatie en open overleg, waarbij echt wordt geluisterd en gevolg wordt gegeven.
De eigenheid, de sterke punten van elke leerkracht benadrukken en inzetten.
5. Onze school heeft een OPEN POORT naar ouders.
Ouders moeten zich welkom voelen en terecht kunnen met alle vragen.
Vele gelegenheden tot communicatie: in alle openheid en vertrouwen, met wederzijdse luisterbereidheid en respect, volgens duidelijke afspraken.
Ouders worden occasioneel actief betrokken bij activiteiten op school.