ONZE SCHOOL IS KLEINSCHALIG, DAARIN ZIJN WE GROOT!!
KATHOLIEK BASISONDERWIJS VIVERSEL
SINT-JAN BERCHMANS
POOTHOF 4
3550 HEUSDEN-ZOLDER
Beste ouder
Ons schoolreglement bestaat uit verschillende delen. Het eerste deel bevat heel wat nuttige informatie en contactgegevens. Dit deel maakt strikt genomen geen deel uit van het schoolreglement, maar sluit er wel nauw bij aan.
In het tweede deel vind je het pedagogische project.
In het derde deel vind je het eigenlijke reglement dat o.a. bestaat uit de engagementsverklaring, informatie rond inschrijving, ouderlijk gezag, de organisatie van de leerlingengroepen, afwezigheden, uitstappen, het getuigschrift op het einde van het lager onderwijs, onderwijs aan huis, herstel- en sanctioneringsbeleid, de bijdrageregeling, vrijwilligers, welzijnsbeleid, afspraken en leefregels, leerlingenevaluatie, beleid op leerlingenbegeleiding, revalidatie en privacy.
De inschrijving van je kind op onze school houdt in dat je akkoord gaat met het volledige schoolreglement. Soms is het nodig om het schoolreglement aan te passen.
Wij hopen op een fijne en een goede samenwerking!
De directie en het schoolteam
Dit deel is meer van informatieve aard. Het maakt strikt genomen geen deel uit van het schoolreglement. Wanneer dat nodig is, kunnen we de informatie in dit deel in de loop van het schooljaar wijzigen.
We trachten zo veel mogelijk bereikbaar te zijn. Hieronder vind je onze contactgegevens. Aarzel niet om ons te contacteren.
Directie | Peter Flipkens Westlaan 196 3550 Heusden-Zolder 011/42 54 43 of 0495/571691 info@sintjanberchmansviversel.be |
Leerkrachten kleuteronderwijs | Nadine Briers Pollenusstraat 12 3510 Kermt 011/87 17 83 nadine.briers@sintjanberchmansviversel.be
Nicole De Boel
Jessica Schraepen
An-Sofie Palmaers
Sofie Komnenovic
Sarah Neys |
Kinderverzorgster | Ria Gilis Windestraat 4 3550 Heusden-Zolder 011/42 02 91 |
Leerkrachten lager onderwijs | Hilde Aerts Jeugdlaan 123 3550 Heusden-Zolder 011/43 63 27 hilde.aerts@sintjanberchmansviversel.be
Koen Beerten
Daphné Claes Steven Goris
Hilde Kuyckx
Annick Mentens
Myriam Orens |
Zorgcoördinator | Hilde Aerts hilde.aerts@sintjanberchmansviversel.be |
Zorg specifiek voor de kleuters | An-Sofie Palmaers ansofie.palmaers@sintjanberchmansviversel.be
Sarah Neys |
Bewegingsopvoeding | Lei Vanvelk Boomgaardstraat 5 3550 Heusden-Zolder 0478/699840 lei.vanvelk@sintjanberchmansviversel.be
Tuur Lemmens |
Preventie-adviseur | Maarten Vrijsen |
Administratieve medewerker | Margie Lamotte |
Financieel medewerker | Kristien Swerts |
Gesubsidieerde School voor Katholiek Basisonderwijs Viversel
Sint-Jan Berchmans
Poothof 4
3550 Heusden-Zolder
011/42 95 87
email: info@sintjanberchmansviversel.be
website: www.sintjanberchmansviversel.be
Onze school behoort tot de scholengemeenschap Heusden-Zolder.
Coördinerend directeur
Coördinerend zorgcoördinator |
Johny Verduyckt
Nele Dhert |
Meer informatie over de scholengemeenschap kan je vinden op de volgende website : www.sghz.be
Daarnaast behoort onze school tot de V.Z.W. Katholieke scholen Heusden-Zolder. De raad van bestuur van deze V.Z.W. vormt het schoolbestuur.
De maatschappelijke zetel van de V.Z.W. is gelegen in de Minderbroedersstraat 11, te Heusden-Zolder
Voorzitter
Ondervoorzitter Secretaris Penningmeester Leden
|
Mark Smeyers
Mieke Vossen Rita De Boeck Henri Kelchtermans Koen Driessens |
Contactpersoon V.Z.W. Katholieke Scholen Heusden-Zolder:
Johny Verduyckt
Minderbroedersstraat 11
3550 Heusden-Zolder
johnyverduyckt@telenet.be
Meer informatie over de V.Z.W. Katholieke Scholen Heusden-Zolder kan je vinden op de volgende website : www.vsghz.be
Naast het schoolbestuur is er ook een lokale raad die de belangen van de school behartigd.
Leden van de lokale raad zijn : Henriette Tilkens, Lucien Bielen, Fanny Germeys, Louis Engelen, Jos Mertens. Jos is ook lid van de raad van bestuur.
Hier vind je praktische informatie over onze school.
Schooluren
Opvang
Buitenschoolse Kinder Opvang
|
De school is open van 08.30 tot 15.30
De lessen beginnen stipt om 08.45 en eindigen om 15.15. Op woensdag eindigen de lessen om 12.20. Het toezicht door de school begint om 08.30. Er is toezicht op de speelplaats of in de klassen tot 15.30. De leerlingen die voor 08.30 naar school willen komen, moeten afgezet worden aan de buitenschoolse kinderopvang. Na 15.30 gaan de kinderen die nog niet zijn afgehaald naar de buitenschoolse kinderopvang. De buitenschoolse opvang voor de kinderen van onze school wordt georganiseerd door een afdeling van het O.C.M.W. Meer informatie kan je vinden op de website :
Contact Team Buitenschoolse Kinderopvang Kinderopvang ’t Klim-Op-Ke |
De ouders zijn onze partner in de opvoeding van de kinderen. Goede samenwerking is hierbij cruciaal. Als ouder kan je steeds bij ons terecht met je vragen of voor een gesprek. Je kan een afspraak maken met de directeur of met de klasleraar. We organiseren ook oudercontacten. De data voor deze oudercontacten kan je vinden op onze maandelijkse mededelingen of je kan als ouder ook uitgenodigd worden door de klasleerkracht.
Daarnaast heeft onze school ook een ouderraad, die een brug vormt tussen de school en de ouders. Je mag uiteraard ook steeds de ouders van de ouderraad contacteren.
Ouderraad
Voorzitter Secretaris Penningmeester Leden
|
Veerle De Clerck Ineke Meekers Elke Mertens Ajda Ozlem |
Onder leiding van meester Tuur worden afgevaardigden van het vijfde en zesde leerjaar gevraagd om in de leerlingenraad te zetelen.
Onze school werkt samen met het CLB Midden-Limburg.
Adres : Saviostraat 39, 3530 Houthalen-Helchteren
Tel.: 011/52 52 05
Onze contactpersoon CLB : Karen Gielen
Voor je rechten en plichten bij het CLB : deze informatie vind je in het derde deel van dit schoolreglement : infobrochure onderwijsregelgeving punt 2.
Je ben verplicht om mee te werken aan medische onderzoeken en bij problematische afwezigheden van je kind (zie ook engagementsverklaring tussen school en ouders). Het CLB kan bepaalde problemen of onregelmatigheden in het beleid van de school signaleren en de school op de hoogte brengen van bepaalde behoeften van leerlingen. Daarnaast biedt het CLB versterking aan de school bij problemen van individuele leerlingen of een groep leerlingen. Ook daar kan je je niet tegen verzetten. Je kan rechtstreeks beroep doen op het CLB. Het CLB werkt gratis en discreet.
Via www.clbchat.be kan jij of je kind anoniem een vraag stellen of je verhaal vertellen aan een CLB-medewerker. Je vindt alle informatie en de openingsuren van de chat op hun website : www.vclblimburg.be.
Onze school is aangesloten bij het leersteuncentrum Limburg.
De ondersteuner voor onze school is Wendy Hauben.
Voor algemene vragen over ondersteuning en specifieke vragen over de ondersteuning van je kind kan je terecht op de website : www.vrijleersteuncentrum.be
Klachtencommissie Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Guimardstraat 1
1040 Brussel
02 507 08 72
klachten@katholiekonderwijs.vlaanderen
Commissie inzake Leerlingenrechten
Vlaamse Overheid
Agentschap voor onderwijsdiensten – AgODi
Secretariaat commissie inzake Leerlingenrechten
t.a.v. Ingrid Hugelier (basisonderwijs)
Consciencegebouw
Koning Albert II-laan 15
1210 Brussel
Tel. 02 553 93 83
commissie.leerlingenrechten@vlaanderen.be
Commissie Zorgvuldig Bestuur
Vlaamse Overheid
Agentschap voor onderwijsdiensten – AgODi
Afdeling Advies en Ondersteuning onderwijspersoneel (AOP)
Commissie zorgvuldig bestuur
Consciencegebouw
Koning Albert II-laan 15
1210 Brussel
02 553 65 98
zorgvuldigbestuur.onderwijs@vlaanderen.be
Het pedagogisch project van onze school is ingebed in het project van de katholieke dialoogschool. Op onze school verwelkomen we gastvrij iedereen, van welke levensbeschouwelijke of religieuze achtergrond ook. Als katholieke dialoogschool verwachten we dat ouders echte partners zijn voor de opvoeding en vorming die de school hun kinderen verstrekt. Kiezen voor een katholieke dialoogschool houdt voor iedereen een engagement in. Daarom mogen ouders van de school verwachten dat ze hen zoveel mogelijk betrekken in het samen school maken. Ouders verwachten dat de school voor hun kinderen een leer- en leefwereld is die bijdraagt aan de opvoeding die ze hen zelf willen geven. Ouders die kiezen voor een katholieke school geven aan dat ze vertrouwen stellen in de wijze waarop scholen vandaag in verscheidenheid gestalte geven aan het project van de katholieke dialoogschool.
De volledige tekst van de engagementsverklaring van het katholiek onderwijs vind je op www.katholiekonderwijsvlaanderen.be
Voor het volledige document verwijzen we naar: EOP lange versie
‘Goed basisonderwijs is een kwestie van kinderen kansen te geven om te groeien volgens hun eigen mogelijkheden en talenten en hen hierin een voorbeeld te laten zijn voor anderen’,
zo verwoordde het één van onze juffen.
Dit houdt in voor onze kleuterschool en voor onze lagere school:
Jan Berchmans (1599-1621) was als jonge Vlaming, priester en student in Rome gekend om zijn aanstekelijk optimisme. Hij was een heel verstandige jongen en een innemende figuur. Zijn vroege dood wekte verdriet én bewondering bij ieder die hem gekend heeft. ’Buitengewoon zijn in het gewone’ was zijn motto.
Het verhaal en de persoon van Sint Jan Berchmans geven kracht en inspiratie aan onze school om op een enthousiaste professionele manier elke dag opnieuw met de kinderen aan de slag te gaan.
‘Als je een keuze maakt vanuit je hart, is dit altijd de juiste’, onthoudt iemand van JB.
St. Jan Berchmansschool Viversel
open school, lage drempel
Ingekapseld tussen het Albertkanaal, het circuit van Zolder en de E314, kort bij het befaamde ‘klaverblad’ van Lummen ligt Viversel, een deelgemeente van Heusden-Zolder.
Centraal in het dorp, niet ver van de kerk, vind je ónze St. Jan Berchmansschool.
We zijn een eerder kleine basisschool met een 160-tal kinderen.
Deze kleinschaligheid is onze troef. Daarin willen we groot zijn!
Open school, lage drempel!
Hier werkt een team van gemotiveerde, betrokken en hardwerkende leerkrachten.
Binnen ons team is er veelkleurigheid, verscheidenheid, veel variëteit.
We maken deel uit van een netwerk binnen de scholengemeenschap van Heusden-Zolder.
We zijn een school in het groen, met veel speelruimte voor de kinderen in de natuur. Toch is ook de industrie niet ver weg. Kleine ongemakken die dat meebrengt nemen we voor lief in ruil voor de genegenheid en steun die onze school ook vanuit deze hoek ervaart.
Onze schoolgebouwen liggen een beetje ingesloten. Er zijn weinig uitbreidingsmogelijkheden.
Er is niet zo veel parkeerruimte aan de school. Gelukkig komen vele kinderen met de fiets naar school. Dit hebben we voor een groot gedeelte te danken aan de organisatie van de fietspool. Dankzij de wandelpool kunnen we ook gebruik maken van de parking aan ‘de Vierseleer’ (ontmoetingscentrum).
Sinds enkele jaren beschikken we over frisse gerenoveerde gebouwen en we blijven investeren om onze school up-to-date te houden.
De klassen zijn allemaal op de begane grond. Dat is overzichtelijk en veilig.
Onze school is goed uitgerust met alle nodige digitale middelen.
Bovendien zijn we een milieubewuste school en zetten we bijzonder in op gezondheid (bv. Project ‘Oog voor lekkers’ – fruit op school gesponsord door de ouderraad, duurzaamheid, klimaatvriendelijkheid, …).
Onze school is het centrum van de parochiegemeenschap Viversel. Het gemeenschapsleven in het dorp vermindert wat. Vanuit de school doen we zo veel als kan mee met parochiale activiteiten. Er is een goeie verbinding met een aantal verenigingen. De wielerclub begeleidt sommige fietsuitstappen van de school. We mogen materiaal lenen van de toneelclub en zij geven ook wel eens een voorstelling op school.
Onze school is het centrum van de parochiegemeenschap Viversel. Het gemeenschapsleven in het dorp vermindert wat. Vanuit de school doen we zo veel als kan mee met parochiale activiteiten. Er is een goeie verbinding met een aantal verenigingen. De wielerclub begeleidt sommige fietsuitstappen van de school. We mogen materiaal lenen van de toneelclub en harmonie.
Onze turnzaal is in het ontmoetingscentrum ‘de Vierseleer’. (Een Vierseleer is een inwoner van Viversel…)
Er is ondersteuning van de gemeente, sportdienst, van MOEV (Schoolsport Vlaanderen) en plaatselijke sportverenigingen.
Af en toe doen we activiteiten met kinderen van Heideland, een school voor buitengewoon onderwijs. Zo leren kinderen elkaar kennen in verscheidenheid.
We zijn best fier dat naast de kinderen van het dorp veel gezinnen ook van buiten Viversel – zelfs van buiten Heusden-Zolder – een bewuste keuze maken voor onze school. De etnische verscheidenheid is in deze hoek van Heusden-Zolder nog niet zo sterk aanwezig. Maar een goede integratie van alle inwoners en kinderen vinden we wel heel belangrijk.
Wie kiest voor de Sint Jan Berchmansschool vindt speciaal daarvoor de weg naar Viversel!
Onze naam ‘Sint Jan Berchmans’, willen we bewust behouden. Jan Berchmans (1599-1621) was als jonge Vlaming, priester en student in Rome gekend om zijn aanstekelijk optimisme. Hij was een heel verstandige jongen en een innemende figuur. Zijn vroege dood wekte verdriet én bewondering bij ieder die hem gekend heeft. Zijn naam gaf ongeveer 70 jaar geleden prestige aan de school. Zijn beeld vind je in de gang van de school. Ook in ons schoollied komt zijn naam terug.
We vieren zijn feestdag op 26 november.
Net als Sint Jan Berchmans zelf willen we ‘buitengewoon zijn in het gewone’.
De alledaagse dingen een bijzondere glans geven…
Het verhaal en de persoon van Sint Jan Berchmans geven kracht en inspiratie aan onze school om op een enthousiaste professionele manier elke dag opnieuw met de kinderen aan de slag te gaan. |
Heel het kind willen we zien in onze school.
De hele ‘persoonlijkheid’ van een kind komt aan bod. Waaraan denken we dan?
Een kind heeft vele mogelijkheden of talenten: sportieve, creatieve, cognitieve, sociale, emotionele… En daarin zijn kinderen ook nog eens verschillend.
Cognitief zijn kinderen meer of minder slim; emotioneel kunnen ze introvert zijn of meer extravert; creatief uiten ze zich liever muzikaal of in knutselactiviteit en handvaardigheid of in woorden en poëzie.
Een kind kan zich openstellen voor zijn omgeving, voor andere personen.
Een kind kan meevoelen. Empathie is ook een talent.
Een kind gedraagt zich: tot zichzelf, tot andere kinderen, tot volwassenen.
Een kind kan stilstaan om te luisteren en te zien en verwonderd te zijn.
Een kind kan waarnemen, ook binnen zichzelf.
Een kind heeft zijn sociale achtergrond, zijn eigen thuis- en gezinssituatie. Elk kind heeft zijn eigen leefwereld.
Het komt erop aan voor ons om het beste in elk kind naar boven te halen. Daartoe willen we breed kijken naar kinderen. En dus niet enkel naar wat uiterlijk te zien is, niet alleen het cognitieve, niet alleen het presteren. We willen niet focussen op één aspect. Geen vooroordelen, geen rolbevestiging, en zeker niet te vlug oordelen met etiketten of een stempel plaatsen. We zoeken in de beginsituatie van elk kind de mogelijkheden om te groeien. We willen náást de (eventuele) beperking kijken en blijven geloven in de mogelijkhedenvan elk kind. Dit is een kwestie van liefde-vol kijken. Het veronderstelt inderdaad een empathisch vermogen van de leerkracht naar de kinderen.
‘Goed basisonderwijs is een kwestie van kinderen kansen te geven
om te groeien volgens hun eigen mogelijkheden en talenten
en hen hierin een voorbeeld te laten zijn voor anderen’, verwoordt een juf.
Om ieder kind groeikansen te geven, willen we in de kleuterschool brede ontwikkelingsmogelijkheden aanbieden.
We voorzien bewust gelegenheden en activiteiten waarin kleuters op hun manier kunnen uitblinken, zoals kansen geven om elkaar te helpen, om zelf te vertellen, om te praten over en met anderen, om een liedje voor te zingen, om rollen te spelen, om zelfstandig te spelen, om samen te spelen, om iets aan te leren aan andere kleuters, om te voetballen, om zich non-verbaal te uiten met tekenen of lichaamstaal, om verantwoordelijk te zijn, om rustig te zijn en stil te genieten, om te exploreren en te ondernemen…
De kleuters krijgen de kans om alles te leren en te ontdekken en te proberen, doorheen lukken en mislukken.
Op die manier zal elk kind te gepaste tijde kunnen ‘blinken’ en stralen. De kinderen worden gemotiveerd om te durven. Ze kunnen en leren zichzelf tonen en krijgen bevestiging.
Het leerplan ZILL (Zin in Leren, Zin in Leven) dient hierbij als basis voor ons onderwijs. De doelen uit ZILL helpen om te zien waar je naartoe moet werken. Je weet als leerkracht bewust waar je mee bezig bent. Je biedt activiteiten aan met een bepaald doel voor ogen. Alleen op die manier kunnen de kleuters een proces afleggen. Door de verschillende activiteiten heen krijgen de kleuters de kans om stappen te zetten en zich breed te ontwikkelen.
We houden rekening met het groeitempo van elk kind. Forceren gaat toch niet. Elk kind is anders, met eigen interesses, verschillende talenten, eigen tempo. Door te differentiëren kunnen we daarmee rekening houden en erop inspelen.
Het veronderstelt dat we onze eigen aanpak soms in vraag stellen om ons aan te passen aan het kind. Tegelijk vraagt dit veel zorg voor elk individueel kind.
Je zorgt dat elk kind zich thuis voelt, geborgen en veilig.
Als kleuterleidster ben je ‘een mama’ voor je kleuters.
Daarbij is het van belang de beginsituatie van elk kind goed te kennen, zijn achtergrond, cultuur, zijn thuissituatie. Je bent ‘bezorgd’, in de mate dat je ook kan voelen waar eventueel een probleem is. Je stemt je hierop af om acties of concrete handvaten aan te bieden.
‘De persoon van JB geeft mij als leerkracht inspiratie om elke gezinssituatie als gelijkwaardig te beschouwen en ook zo te behandelen. Ik wil me open stellen voor alle leerlingen, rekening houden met hun eigen identiteit…’
Om te leren is de ‘intrinsieke motivatie’ van het kind prioritair.
Als het kind van zichzelf gemotiveerd is, staat zijn focus open. In ons kleuteronderwijs laten we daarom veel ruimte voor leerlingeninitiatief. De kinderen gaan leren leuker en gemakkelijker vinden omdat ze zelf inbreng hebben. Ook willen we bij de kleuters zelf ‘denkprocessen’ op gang zetten. We stimuleren hun denken door de juiste vragen te stellen.
Kinderen leren graag op verschillende manieren. Daarbij heeft elke kleuteronderwijzer een eigen lesstijl. Ook de leerkracht mag een eigenheid hebben en mag zichzelf zijn. Het is verruimend voor de kleuters dat ze verschillende stijlen tegenkomen.
‘Voor mij is een kind iets heel uniek!
Het is voor mij een hele uitdaging, verrijking en voldoening
om de kinderen veel te laten ‘beleven’, zegt een leerkracht.
Lagere school
Ook in de lagere school willen we breed kansen geven aan de kinderen om zich op hun manier te ontplooien en zich te tonen. Net als in de kleuterschool dient ook het leerplan ZILL als basis voor het onderwijs in de lagere school.
Ook in de lagere school willen we breed kansen geven aan de kinderen om zich op hun manier te ontplooien en zich te tonen.
vertellen – opstellen – voorlezen aan anderen – naar de bieb –
complimentjes voor leerling van de dag – een nieuw kind mogen onthalen en begeleiden –verantwoordelijkheid binnen groepswerk – anderen helpen met rekenen (duopartners) – groepsleiders – rollenspel – helpen met schilderen – knutselopdrachten –
oplossingen zoeken bij een spel – hoek voor algemene kennis – opzoeken op computer –
muzische toonmomenten – instrumenten bespelen, musiceren – acteren, optreden – dansles – muzisch taalgebruik – luisteren bij de babbelboom – humor en grapjes vertellen –
illustraties maken – scholenveldloop – sport – bewegingstussendoortjes – rustmomenten –
experimenteren-ontdekken-ondernemen – ordelijk werken – werkhouding –
kansen om zelf te denken – interesse van de kinderen
In onze school komt meer aan bod dan het schoolse leren. Naast het cognitieve zetten we met name sterk in op het muzisch-creatieve en het sportieve. Elk jaar wordt gewerkt met een jaarthema dat hierbij als rode draad dient. Allerlei activiteiten worden voorbereid en uitgewerkt met actieve betrokkenheid van leerkrachten, kinderen, ouders en de buurt. Iedereen komt aan bod én iedereen is nodig.
dragende werkgroep jaarthema – musical – interactieve wandeltocht met muzische en bewegingsactiviteiten – kindersportraad – dansen en spellen in de speeltijd –
naschoolse sportactiviteiten waaraan alle kinderen kunnen deelnemen – naschoolse activiteiten zoals taalstimulatie, gedifferentieerde huiswerkbegeleiding, computationeel denken – …
Veel aandacht gaat in onze school ook naar socio-emotionele en relationele ontwikkeling. We willen verder gaan dan het oppervlakkige in het leven… Ook de levensbeschouwelijke ontwikkeling komt aan bod. Kinderen leren waarnemen binnen zichzelf. Ze vormen een positief zelfbeeld. Ze kunnen kort bij elkaar zijn. Onze kleine schoolgemeenschap bevordert dit ook.
ik: wie ben ik? gevoelens uiten, eigen inbreng, reflecteren, eigen uitingen
ik en de ander: meevoelen, luisteren, respect geven en krijgen, zorgzaam voor elkaar
ik en de wereld: stiltemomenten, natuur, verwondering
“Jan had werkelijk een bijzonder talent om over ‘geestelijke zaken’ te spreken en hij verstond de kunst om ook op dit punt een gezonde natuurlijke toon te hanteren. Sommige van zijn uitspraken bleven iemand soms dagenlang voor de geest: diepe gedachten, gevat in een eenvoudige taal, wat ze zoveel pittiger maakte”, aldus biograaf Schoeters.
‘De persoon van JB geeft mij als leerkracht inspiratie om kinderen aan te spreken, in interactie te gaan over inhouden zodat ze er dieper over gaan nadenken.’
Breed onderwijs houdt in dat we veel verschillende werkvormen aanbieden. De kinderen leren te werken per twee of in groep. Ze leren overleggen bij zichzelf en met anderen. Er is ruimte voor spelend leren. Het is belangrijk dat kinderen op een leuke manier kunnen les volgen en gemotiveerd blijven, de hele dag door. Niet alleen de leerkracht is de lesgever. Leerlingen helpen ook elkaar, leren van elkaar…
Procesgericht leren betekent ook dat de leerlingen zelf initiatief krijgen. Als leerkracht gaan we na wat er leeft bij de kinderen We durven de handleiding los te laten en ingaan op wat de leerlingen bezighoudt en boeit. We laten de kinderen initiatief nemen en geven verantwoordelijkheid, terwijl we hun initiatief ondersteunen en bijsturen. Zo ontstaat tijd en ruimte voor om te groeien in zelfstandigheid, samenwerking en verantwoordelijkheid.
Met regelmaat wordt in onze school klasdoorbrekend gewerkt. We ervaren het als een groot voordeel dat kinderen terecht komen bij leerlingen van andere klassen. Zulke projecten waarbij leeftijden worden gemixt, bieden de kinderen de kans om veel van elkaar te leren. Deze activiteiten scheppen extra motivatie en mooie resultaten. Het geeft ook aan de leerkrachten de kans om te overleggen en te leren van elkaar over verschillende klassen en niveaus heen.
De sleutel van procesgericht onderwijs is differentiatie. Het is tegelijk heel moeilijk. Het komt erop aan les te geven op maat van elk kind. We trachten bij elk kind zijn talenten naar boven te halen en te vinden wat de behoeften zijn van elk kind. Binnen de grenzen van het haalbare, proberen we met gerichte werkvormen en een passend aanbod hierop in te spelen. Elk kind moet kunnen blinken. Doordat we in eerder kleine groepen werken en beschikken over veel materiaal is dit mogelijk in onze school. Lessen en opdrachten worden – – zo veel als kan – aangepast aan de verschillende mogelijkheden van de kinderen. Extra taken voor knappe koppen, extra hulp bij leerlingen die moeite hebben. Ieder oefent op zijn eigen niveau, en dat is oké. Er wordt gedifferentieerd naar leerinhoud, naar werkvormen, naar aanpak, naar tempo, naar taken en opdrachten…
Onze keuze voor procesgericht en breed onderwijs heeft veel belang en gevolgen voor onze wijze van evalueren en rapporteren. Om te evalueren vertrekken we van de doelen. Het houdt ook in dat we breed evalueren; niet enkel cognitief, maar ook muzisch, ook sportief. Ook attitudes zijn belangrijk. Bovendien kijken we niet alleen naar het resultaat maar houden we rekening met de afgelegde weg… of er een positieve evolutie is.
Er zijn vele wegen om te evalueren. We observeren en beluisteren de leerlingen. Er is dagelijkse evaluatie. Er zijn toonmomenten. We betrekken de kinderen zelf en bespreken met hen wat lukt of nog niet lukt. Evalueren gaat bij ons zeker niet alleen om ‘punten’. Het gaat om observatie en om bijsturen waar nodig met doelgerichte feedback.
digitaal (gedifferentieerd) contractwerk
partnerwerk
oefeningen op maat
tempo-differentiatie
huistaken op maat
project
Breed onderwijs vraagt brede zorg. We trachten ervoor te zorgen dat de kinderen graag naar school komen, dat ze aanvoelen dat er met hen wordt rekening gehouden, dat ze als persoon belangrijk zijn en beluisterd worden. Door ons breed onderwijsaanbod moet elk kind zich thuis kunnen voelen op school en zelfvertrouwen hebben. Eigen aan onze school is dat er een veilig klimaat wordt gecreëerd.
Door dagelijks te evalueren en te observeren komen we de onderwijsbehoeften van elk kind op het spoor. Moeilijkheden worden snel opgemerkt, zodat er kort op de bal kan gespeeld worden. De ouders zijn hier een belangrijke partner.
Ons eigen opvoedingsproject heeft wortels in een christelijke onderwijstraditie.
We staan stil bij wat dit actueel voor onze school betekent en inhoudt.
Elke leerkracht draagt mee het project van onze school
Elke leerkracht verbonden aan onze school geeft op eigen wijze vorm aan het christelijk opvoedingsproject. Natuurlijk is er levensbeschouwelijke diversiteit in ons team. Gelovig zijn kan je op verschillende manieren. Maar met professionele betrokkenheid draagt elke leerkracht bij vanuit eigen geloof en levensbeschouwelijke affiniteit tot de spiritualiteit van de school.
Alle kinderen krijgen de kans om dit te ontdekken en te beleven.
Onze school staat open voor alle kinderen, ongeacht hun levensbeschouwelijke of godsdienstige achtergrond. We zijn ons bewust van de diversiteit en we zullen ook de kinderen helpen om bewust om te gaan met het verschil. Elk kind zal bevestigd worden in zijn eigen geloof of levensbeschouwelijke achtergrond. Maar we kunnen ook veel delen.
We scheppen dagelijks gelegenheid met de kinderen om te bidden en te danken. We vieren op school mee met christelijke feesten. Er is ruimte en tijd voor religieuze vieringen. Kinderen met een andersgelovige achtergrond kunnen op hun eigen manier/volgens hun geloof deelnemen. Kinderen worden nooit verplicht om aan christelijke gebeden en rituelen mee te doen. We staan er wel op dat alle kinderen erbij aanwezig zijn. Alle kinderen mogen iets van het christelijke geloof leren kennen.
We willen voor al onze kinderen als een warme tweede thuis zijn! Een plek waar men graag vertoeft en terugkeert. ‘Hier ben ik welkom!’
Net als volwassenen hebben ook kinderen nood aan een omgeving om zichzelf te kunnen en mogen zijn. Ze moeten het gevoel hebben dat ze gezien en gehoord worden. Daar heeft elk kind recht op. Ieder kind verdient dit.
Wat kinderen mogen ervaren bij ons op school is:
JB was ‘uiterst beminnelijk in de omgang’, zo getuigt men.
‘Ik hoop dat onze kinderen zich veilig en geborgen voelen onder de vleugels van een persoon zoals Sint Jan Berchmans… ‘
‘Het geeft me voldoening als ik ‘kameraad’ kan zijn voor de kinderen’.
‘Liefdevol en zacht zijn en mij daarop afstemmen’, leerde iemand van Sint Jan, ‘en niet enkel op het hoofd richten…’
Als leerkracht willen we begeleider, opvoeder, leerkracht, raadgever, ‘moeder’, verzorger, vertrouwenspersoon zijn. Met een duidelijke leiding, een luisterend oor, een troostende hand, met tijd, met geduld,…
Een warm onthaal, welkom heten, een individuele aanpak, tijd voor een gesprekje, duidelijke schoolafspraken maken, een dagstructuur hanteren, een goed klasreglement, vertelmomenten, complimenten geven, succeservaringen bieden…
We willen blijven werken aan een positief zelfbeeld bij ALLE kinderen. Het komt erop aan hen te motiveren en hun zelfbeeld op te krikken. Elk kind telt! ‘Ik mag hier fouten maken.’ We willen ons openstellen voor ieder kind en ons blijven inzetten om te ‘luisteren’ naar kinderen. Ze graag zien. Soms even alles loslaten en er gewoon zijn en luisteren. Zelf rustig en duidelijk zijn.
ALLE kinderen horen en zien… ‘Wat’ heeft ‘dit’ kind ‘op dit moment’ nodig? We maken tijd om de kinderen te laten praten zodat ze durven praten.
We willen de uitdaging blijven aangaan te investeren in een veilig klas en schoolklimaat, een aangenaam werkklimaat waar iedereen zichzelf kan zijn.
Echt en authentiek zijn als leerkracht motiveert, geeft positieve energie en actieve betrokkenheid. We geloven dat dit de samenwerking in het team versterkt, de communicatie en overleg bevordert en ten goede komt aan onze professionele ontwikkeling.
Daarin willen we blijven investeren.
Dat geeft goed, gevarieerd onderwijs in een positieve sfeer.
Jan Berchmans had een merkwaardige ‘uitstraling’ die hem bij iedereen deed opvallen. ‘Maar ik heb hem zelf meegemaakt: hij wás gewoon zoals de mensen zeiden. Hij maakte een onuitwisbare indruk. Hij hàd iets… hoe moet ik dat nu uitdrukken?’ (Een medebroeder)
De ‘uitstraling’ van Jan Berchmans geeft mij inspiratie als leerkracht. Hij wás gewoon zoals de mensen zeiden…
Echt en authentiek zijn…
Wat verstaan we hieronder?
Het betekent: kunnen lesgeven vanuit je eigen authentieke kracht: er ‘staan’, er ‘zijn’.
Durven jezelf te zijn en je veilig voelen in de groep. Je eigen talenten gebruiken.
Echt jezelf zijn is ervoor kiezen steeds naar binnen te gaan om te voelen ‘wie je bent’. In alle echtheid/vrijheid met je groeiproces bezig zijn; eerlijk zijn voor jezelf. Met een open mind.
Je beter openstellen. Jezelf of je handelen in vraag stellen, evalueren, bijsturen, eigen maken. Leren openstaan en reflecteren.
Vanuit vrijheid naar verantwoordelijkheid…
… versterkt communicatie en ‘open’ overleg
Iedereen tijdig en vlot informeren is noodzakelijk. Dit zorgt voor meer structuur.
We willen tijd en ruimte maken voor grondig en zinvol overleg. Hierin willen we als school groeien. Je maakt op die manier binding binnen jezelf, met anderen, met de omgeving.
Op die manier voel je je gewaardeerd en krijg je de kans elkaar beter te leren kennen en naar waarde te schatten. Je leert van elkaar.
Samen overleggen geeft meer ideeën en uitgebreide oplossingen. Iedereen draagt zelf ideeën aan en werkt mee aan overlegmomenten. Waar nodig durft men confrontatie aan te gaan. Er wordt echt geluisterd. Je hebt het gevoel gehoord te worden. En er wordt gevolg gegeven aan het luisteren.
… versterkt professionele ontwikkeling.
We willen openstaan voor verandering. We zijn bereid om bij te leren, iets vertrouwd om te gooien. Er is plaats voor nieuwe technologieën, nieuwe visies, nieuwe uitdagingen… innovatief en vooruitstrevend. Vernieuwingen geven je soms extra motivatie, meer zin om er tegenaan te gaan. Het is goed om ook zelf actief op zoek te gaan naar nieuwe ideeën.
Je wordt weer/meer bewust van waar je mee bezig bent.
Het is goed elkaar hierin te steunen en te ondersteunen. En voldoende tijd te krijgen…
Als we teamgerichte nascholingen volgen, zoeken we samen als groep wat nodig is.
Als individuele leerkracht kies je waarvoor je open staat.
Je voelt je groeien en dat doet goed.
We willen bewust op zoek gaan naar elkaars talenten. De eigenheid, de sterke punten van elke leerkracht benadrukken en inzetten.
Er wordt niet alleen ‘gedacht’ in functie van je eigen talent maar ook in functie van talenten van anderen. We geloven dat ieders talent een meerwaarde is voor de school en de kinderen.
Ouders moeten zich welkom voelen op onze school en hier terecht kunnen. Met alle vragen kunnen ze bij ons terecht als ze hieraan behoefte hebben. Wij zijn aanspreekbaar voor belangrijke dingen. Ouders met nieuwe kinderen mogen altijd komen kijken.
Dat betekent ook dat ouders dúrven contact opnemen, en niet wachten. Ons tijdig inlichten indien nodig.
Communicatie moet gebeuren in alle openheid en vertrouwen, met wederzijdse luisterbereidheid en respect. We houden van duidelijke afspraken.
Er zijn veel gelegenheden tot communicatie, maar niet te pas en te onpas. We houden rekening met het moment, rekening met de klas.
Er is ruimte voor spontane contacten bij schoolfeest, buitenschoolse activiteiten, eetdag, tocht… Er is ruimte voor een gepland gesprek of zelfs een niet gepland gesprek indien nodig. We staan open voor een persoonlijk gesprek maar we kunnen niet altijd beschikbaar zijn.
Verder wordt er gecommuniceerd met het heen-en-weerschriftje, de agenda, individuele en gezamenlijke oudercontacten, de mededelingen… Ook is er natuurlijk de website van onze school en de Facebookpagina.
Bij gelegenheid worden ouders uitgenodigd voor een toonmoment. Verder doen we een beroep op (groot)ouders om in de klas te komen ondersteunen, bijvoorbeeld voor workshops Frans of in de kleuterschool.
Aspecten van het schoolleven worden besproken samen met de ouderraad.
We scheppen een kader van afspraken en regels waarbij iedereen zich gelukkig voelt. We geven alle nodige informatie door.
3.1 Engagementsverklaring tussen school en ouders
Ouders hebben hoge verwachtingen van de school voor de opleiding en opvoeding van hun kinderen. Onze school zet zich elke dag in om dit engagement waar te maken, maar in ruil verwachten we wel je volle steun. Daarom maken we in onderstaande engagementsverklaring wederzijdse afspraken. Zo weten we duidelijk wat we van elkaar mogen verwachten. Deze afspraken gelden voor de hele periode dat je kind bij ons is ingeschreven.
Op afgesproken momenten evalueren we samen de engagementen en het effect ervan.
Oudercontacten |
Als ouder ben je samen met onze school partner in de opvoeding van je kind. Het is goed dat je zicht hebt op de werking van onze school. Daarvoor plannen we bij het begin van het schooljaar een klassikale ouderavond. Je kan er kennis maken met de leerkracht van je kind en met de manier van werken.
We organiseren ook minstens twee maal per jaar individuele oudercontacten. Wie niet op het oudercontact aanwezig kan zijn, kan een gesprek aanvragen op een ander moment.
Tussentijds kan er ook altijd een individueel gesprek plaats vinden. Dit kan zowel op vraag van de ouders als op vraag van de school georganiseerd worden.
Als je je zorgen maakt over je kind of vragen hebt over de aanpak dan kan je op elk moment zelf een gesprek aanvragen met de leraar van je kind. Dat kan je doen door de leerkracht persoonlijk aan te spreken, via mail of telefonisch.
We verwachten dat je met ons contact opneemt bij vragen of zorgen ten aanzien van je kind.
We verwachten dat je je als ouder samen met ons engageert om nauw samen te werken rond de opvoeding van je kind en steeds ingaat op onze uitnodigingen tot oudercontact.
We engageren ons om met je in gesprek te gaan over je zorgen en vragen ten aanzien van de evolutie van je kind.
Aanwezig zijn op school en op tijd komen |
We vinden de aanwezigheid van je kind op school belangrijk. We verwachten dat je kind regelmatig en op tijd naar school komt. De voldoende aanwezigheid van je kind op school draagt bij tot een succesvolle schoolloopbaan van je kind.
We verwittigen jou als de afwezigheid van je kind niet gewettigd is. Indien nodig nemen we begeleidende maatregelen. De aanwezigheid van je kind op school heeft gevolgen voor het verkrijgen en behouden van de schooltoelage, voor de toelating tot het lager onderwijs en voor het uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs.
Daartoe moeten we de afwezigheden van je kind doorgeven aan de overheid en aan het CLB.
We vragen je als ouder te engageren je kind op tijd naar school te brengen en dit zowel in het kleuteronderwijs als in het lager onderwijs. De school begint om 8.45 en eindigt om 15.15 . We verwachten dat je ons voor … uur verwittigt bij afwezigheid van je kind.
Het CLB waarmee we samenwerken staat in voor de begeleiding bij problematische afwezigheden.
Je kan steeds bij ons terecht in geval van problemen. We zullen samen naar de meest geschikte aanpak zoeken.
Individuele leerlingenbegeleiding |
Onze school voert een beleid op leerlingenbegeleiding. Dit houdt onder meer in dat we gericht de evolutie van je kind volgen. Dit doen we door het werken met een leerlingvolgsysteem (LVS). Sommige kinderen hebben op bepaalde momenten nood aan gerichte individuele begeleiding. Andere kinderen hebben constant nood aan individuele zorg.
Als je kind specifieke onderwijsbehoeften heeft, kan je dit melden aan de directie. We gaan dan samen met jou na welke aanpassingen nodig zijn. We kunnen ook zelf aanpassingen voorstellen op basis van de vaststellingen in de loop van het schooljaar. Ook dan gaan we steeds eerst in overleg met jou. Welke maatregelen aan de orde zijn, zal afhangen van wat je kind nodig heeft en wat wij als school kunnen organiseren. Als school zijn we verplicht om redelijke aanpassingen te voorzien als jouw kind daar nood aan heeft. Het is niet mogelijk om hier als ouder verzet tegen aan te tekenen.
We zullen in overleg met jou als ouder vastleggen hoe de individuele begeleiding van je kind georganiseerd zal worden. Daarbij zullen we aangeven wat je van de school kan verwachten en wat wij van jou als ouder verwachten.
We verwachten dat je ingaat op onze vraag tot overleg en de afspraken die we samen maken opvolgt en naleeft.
Positief engagement ten aanzien van de onderwijstaal |
Niet alle ouders voeden hun kind op in het Nederlands en niet alle kinderen starten hun schoolloopbaan met dezelfde taalvaardigheid Nederlands.
Onze school voert een talenbeleid. Wij engageren er ons toe kinderen te ondersteunen bij het leren van en het leren in het Nederlands. Van jou als ouder verwachten we dat je positief staat tegenover de onderwijstaal en tegenover de initiatieven die we als school nemen om de taalontwikkeling van onze leerlingen te ondersteunen.
We vragen ook om kinderen in de vrije tijd te stimuleren bij het leren van het Nederlands. Vraag ons gerust naar informatie over plaatselijke initiatieven die je engagement daarbij kunnen helpen ondersteunen.
3.2 Inschrijvingen en toelatingen van leerlingen
Informatie over de praktische organisatie van de inschrijvingen vind je terug op onze website, via de maandelijkse mededelingen, in het infobord of via de brochures en website van de gemeente Heusden-Zolder.
Je kind is pas ingeschreven in onze school als je schriftelijk instemt met het pedagogisch project en het schoolreglement. Eenmaal ingeschreven, blijft je kind bij ons ingeschreven.
De inschrijving van je kind kan enkel stoppen in de gevallen die wettelijk zijn opgesomd:
De inschrijving van je kind eindigt wanneer je beslist om je kind van school te veranderen of wanneer je kind bij wijze van tuchtmaatregel definitief werd uitgesloten.
Wanneer tijdens zijn of haar schoolloopbaan de nood aan aanpassingen voor je kind wijzigt, kan het zijn dat de vastgestelde onderwijsbehoeften van die aard zijn dat ofwel een verslag nodig is, ofwel een bestaand verslag gewijzigd moet worden. In dat geval organiseert de school een overleg met de klassenraad, de ouders en het CLB. Op basis van dit overleg en nadat het verslag werd afgeleverd of gewijzigd, beslist de school om de leerling op vraag van de ouders studievoortgang te laten maken op basis van een individueel aangepast curriculum of om de inschrijving van de leerling voor het daaropvolgende schooljaar te ontbinden.
Toelatingsvoorwaarden lager onderwijs
Je kind kan pas instappen in het lager onderwijs als het aan de wettelijke toelatingsvoorwaarden voldoet.
Screening niveau onderwijstaal
Onze school moet voor elke leerling die voor het eerst in het lager onderwijs instroomt een taalscreening uitvoeren. Indien onze school op basis van de resultaten van de screening het nodig acht, wordt een taaltraject voorzien dat aansluit bij de specifieke noden van het kind. Deze taalscreening gebeurt niet voor anderstalige nieuwkomers, zij krijgen sowieso een aangepast taaltraject.
3.3 Ouderlijk gezag
3.3.1 Zorg en aandacht voor het kind
Als school bieden we een luisterend oor aan voor al onze leerlingen. Ook voor kinderen die een echtscheiding doormaken, wil de school een luisterend oor, openheid, begrip en extra aandacht bieden.
3.3.2 Neutrale houding tegenover ouders
De school is bij een echtscheiding geen betrokken partij. Beide ouders, samenlevend of niet, staan gezamenlijk in voor de opvoeding van hun kinderen. Zolang er geen uitspraak van de rechter is, houdt de school zich aan de afspraken gemaakt bij de inschrijving. Is er wel een vonnis of arrest, dan volgt de school de afspraken zoals opgelegd door de rechter.
3.3.3 Afspraken in verband met informatiedoorstroom naar de ouders
Wanneer de ouders niet meer samenleven, maakt de school met beide ouders afspraken over de wijze van informatiedoorstroming en de manier waarop beslissingen over het kind worden genomen.
3.4 Organisatie van de leerlingengroepen
De school beslist, in overleg en in samenwerking met het CLB, of je kind kan overgaan naar een volgende leerlingengroep. Vindt de school het nodig dat je kind een jaar overdoet, dan is dit omdat ze ervan overtuigd is dat dit voor je kind de beste oplossing is. De genomen beslissing wordt ten aanzien van jou als ouder schriftelijk gemotiveerd en mondeling toegelicht. De school geeft ook aan welke bijzondere aandachtspunten er in het daaropvolgende schooljaar voor je kind zijn. De school neemt deze beslissing dus in het belang van je kind.
Het is de school die beslist in welke leerlingengroep je kind, die in de loop van zijn schoolloopbaan van school verandert, terechtkomt.
Leerlingengroepen kunnen heringedeeld worden op basis van een gewijzigde instroom (bv. in de kleuterschool na een instapdatum).
3.5 Afwezigheden
Voor leerlingen in het lager onderwijs (ook de 5-jarigen die vervroegd zijn ingestapt en door 6- en 7- jarigen in het kleuteronderwijs, is de leerplicht voltijds. Zij zijn altijd aanwezig, behalve bij gewettigde afwezigheid. Voor 5-jarigen in het kleuteronderwijs geldt een leerplicht van minstens 290 halve dagen aanwezigheid. Niet-leerplichtige leerlingen in het kleuteronderwijs kunnen niet onwettig afwezig zijn, aangezien ze niet steeds op school moeten zijn. Ze zijn niet onderworpen aan de leerplicht.
De directeur kan beslissen of een afwezigheid van een 5-jarige kleuter als aanvaardbaar beschouwd wordt. Als de afwezigheid volgens de directeur aanvaardbaar is, dan telt die mee voor het bereiken van de 290 halve dagen.
Het is belangrijk dat kleuters (leerplichtig of niet) regelmatig naar school komen. Het is in het belang van je kind om het elke dag naar school te sturen. Kinderen die lessen en activiteiten missen, lopen meer risico op achterstand. Zij worden ook minder goed opgenomen in de leerlingengroep.
De afwezigheidsgegevens van je kind worden doorgegeven aan de overheid. Kleuters die onvoldoende dagen naar school komen, kunnen hun schooltoelage verliezen en ook de toegang tot het lager onderwijs is afhankelijk van het aantal dagen dat je kind kleuteronderwijs volgde.
We verwachten dan ook dat je de afwezigheid van je kleuter onmiddellijk aan ons meldt, liefst voor 08.30. Ook als je eens door omstandigheden je kind niet op tijd kan afzetten, laat je dit zo snel mogelijk weten. Komt je kind meermaals te laat of is je kind al vaak afwezig geweest, dan kunnen we samen nagaan hoe we de participatie van je kleuter kunnen verhogen.
3.5.1 Gewettigde afwezigheden
Voor leerlingen in het lager onderwijs en voor 6- en 7- jarigen in het kleuteronderwijs gelden volgende gewettigde afwezigheden:
De ouders verwittigen de school zo vlug mogelijk en bezorgen het ziektebriefje aan de leraar. De school zal het CLB contacteren bij twijfel over een medisch attest.
De afwezigheid van je kind kan in een aantal situaties gewettigd zijn. Voor deze afwezigheden is geen toestemming van de directeur nodig. Je verwittigt de school wel vooraf van deze afwezigheid. Je geeft ook een officieel document of een verklaring die de afwezigheid staaft, af aan de school. Voorbeelden hiervan zijn:
Soms kan je kind om een andere reden afwezig zijn. De ouders bespreken dit op voorhand met de directie. Het betreft hier de afwezigheid wegens:
Opgelet: het is niet de bedoeling dat aan ouders toestemming gegeven wordt om vroeger op vakantie te vertrekken of later uit vakantie terug te keren. De leerplicht veronderstelt dat een kind op school is van 1 september tot en met 30 juni.
Alle afwezigheden die niet van rechtswege of door de school zijn gewettigd, zijn te beschouwen als problematische afwezigheden. De school zal je onmiddellijk contacteren bij elke problematische afwezigheid van je kind.
Vanaf vijf halve dagen problematische afwezigheden contacteert de school het CLB. Samen werken ze rond de begeleiding van je kind. Je wordt in dat geval uitgenodigd voor een gesprek.
3.6 Onderwijs aan huis
Als je kind wegens chronische ziekte of langdurige ziekte of ongeval tijdelijk niet naar school kan komen, dan heeft je kind onder bepaalde voorwaarden recht op tijdelijk onderwijs aan huis, synchroon internetonderwijs of een combinatie van beiden.
Voor tijdelijk onderwijs aan huis moet je als ouder een … aanvraag indienen bij de directeur en een medisch attest toevoegen. Heeft je kind een niet-chronische ziekte, dan voeg je een medisch attest toe waaruit blijkt dat je kind onmogelijk naar school kan gaan, maar wel onderwijs kan krijgen. Heeft je kind een chronische ziekte, dan heb je een medisch attest van een geneesheer-specialist nodig dat het chronische ziektebeeld bevestigt en waaruit blijkt dat je kind onderwijs mag krijgen.
Heeft je kind een niet-chronische ziekte, dan kan tijdelijk onderwijs aan huis pas worden georganiseerd na een afwezigheid van 21 opeenvolgende kalenderdagen. Als de ziekteperiode van je kind noodgedwongen wordt verlengd of als je kind na een periode van tijdelijk onderwijs aan huis binnen 3 maanden hervalt, moet je kind geen wachttijd van 21 opeenvolgende kalenderdagen meer doorlopen om opnieuw tijdelijk onderwijs aan huis te krijgen. Je hoeft ook niet opnieuw een aanvraag in te dienen. Om de nieuwe afwezigheid te wettigen, is er wel een nieuw medisch attest nodig.
Heeft je kind een chronische ziekte, dan heeft je kind recht op 4 lestijden tijdelijk onderwijs aan huis per opgebouwde schijf van 9 halve schooldagen afwezigheid. Deze uren kunnen gedeeltelijk op school georganiseerd worden. Dit is mogelijk na een akkoord tussen de ouders en de school en vindt plaats buiten de normale schooluren en niet tijdens de middagpauze. De aanvraag en de medische vaststelling van de chronische ziekte blijft geldig voor de hele schoolloopbaan van je kind op onze school. Je hoeft dit dus maar één keer aan onze school te bezorgen.
Je kind moet daarnaast op 10 km of minder van de school verblijven. Als je kind op een grotere afstand van de school verblijft, dan kan de school tijdelijk onderwijs aan huis organiseren maar is daar niet toe verplicht.
Als je kind aan deze voorwaarden voldoet, zullen we je als ouder op de mogelijkheid van tijdelijk onderwijs aan huis wijzen. Zodra de voorwaarden voor het verstrekken van tijdelijk onderwijs aan huis vervuld zijn, kan de school hiermee van start gaan.
De directeur zal dan op zoek gaan naar een leraar om 4 lestijden per week onderwijs aan huis te geven. De school maakt afspraken met deze leraar om de lessen af te stemmen op de leerlingengroep van het kind. Tijdelijk onderwijs aan huis is gratis.
De school kan in overleg met jou ook contact opnemen met de vzw Bednet. Dit biedt de mogelijkheid om van thuis uit via een internetverbinding live deel te nemen aan de lessen. De school maakt dan samen met jou concrete afspraken over opvolging en evaluatie.
Met vragen hierover kan je steeds terecht bij de directeur.
3.7 Eén of meerdaagse schooluitstappen (extra-muros)
Je kind is verplicht deel te nemen aan extra-murosactiviteiten die minder dan één schooldag duren. Dat zijn normale schoolactiviteiten. We streven er als school ook naar om ook alle kinderen te laten deelnemen aan extra-murosactiviteiten die één dag of langer duren. Die activiteiten maken namelijk deel uit van het onderwijsaanbod dat we aan je kind geven.
Via de maandelijkse mededelingen en via de informatie die ja via de klasleerkracht krijgt, houden we jullie op de hoogte van het aanbod.
Als je niet wenst dat je kind meegaat op één van de extra-murosactiviteiten die één dag of langer duren, dien je dat voorafgaand aan de betrokken activiteit schriftelijk te melden aan de school.
Leerlingen die niet deelnemen aan extra-murosactiviteiten moeten op de school aanwezig zijn.
3.8 Getuigschrift op het einde van het basisonderwijs
De klassenraad beslist welke leerlingen in aanmerking komen voor het getuigschrift basisonderwijs. Het getuigschrift basisonderwijs wordt uitgereikt aan een regelmatige leerling die in voldoende mate de eindtermgerelateerde leerplandoelen heeft bereikt. Een leerling die geen getuigschrift basisonderwijs behaalt, ontvangt een schriftelijke motivering waarom het getuigschrift niet werd uitgereikt, met inbegrip van bijzondere aandachtspunten voor de verdere schoolloopbaan. Deze leerling krijgt ook een verklaring waarin het aantal en de soort van gevolgde schooljaren lager onderwijs staat.
Een leerling die een individueel aangepast curriculum volgt, kan een getuigschrift basisonderwijs behalen op voorwaarde dat de vooropgestelde leerdoelen door de onderwijsinspectie als gelijkwaardig worden beschouwd met die van het gewoon lager onderwijs. Als die leerling geen getuigschrift basisonderwijs krijgt, ontvangt deze een schriftelijke motivering waarom het getuigschrift niet werd uitgereikt, met inbegrip van bijzondere aandachtspunten voor de verdere schoolloopbaan. Deze leerling krijgt ook een verklaring waarin het aantal en de soort van gevolgde schooljaren lager onderwijs staat.
Gedurende de hele schoolloopbaan van je kind zullen we communiceren over zijn leervorderingen. Je kan inzage in en toelichting bij de evaluatiegegevens krijgen. Je kan ook een kopie vragen.
Of een leerling het getuigschrift basisonderwijs krijgt, hangt af van de beslissing van de klassenraad. De klassenraad gaat na of de eindtermgerelateerde leerplandoelen voldoende in aantal en beheersingsniveau zijn behaald. Daarbij zal de groei die de leerling doorheen de schoolloopbaan maakte, en de zelfsturing die hij toont, zeker een rol spelen. De voorzitter en alle leden van de klassenraad ondertekenen het schriftelijk verslag over de beslissing omtrent het getuigschrift basisonderwijs.
Na 20 juni beslist de klassenraad of een leerling een getuigschrift basisonderwijs ontvangt. Wanneer de getuigschriften worden uitgereikt, kan je vinden in de maandelijkse mededelingen . De datum van uitreiking is ook de ontvangstdatum voor het instellen van beroep. Als je niet aanwezig bent op de uitreiking, dan geldt 1 juli als datum van ontvangst voor het instellen van beroep.
3.8.2 Beroepsprocedure
Indien je als ouder niet akkoord zou gaan met het niet-toekennen van het getuigschrift basisonderwijs, kan je beroep instellen. Die beroepsprocedure wordt hieronder toegelicht.
Let op:
Wanneer we in dit punt spreken over ‘dagen’, bedoelen we telkens alle dagen (zaterdagen, zondagen, wettelijke feestdagen en 11 juli niet meegerekend).
Wanneer we spreken over directeur, hebben we het over de directeur of zijn afgevaardigde.
Je vraagt binnen drie dagen na ontvangst van de beslissing tot het niet uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs, een overleg aan bij de directeur. Dit gesprek is niet hetzelfde als het oudercontact. Je moet dit gesprek uitdrukkelijk schriftelijk aanvragen, bv. via e-mail, bij … . Je krijgt een uitnodiging die de afspraak bevestigt.
Dit verplicht overleg met de directeur vindt plaats ten laatste de zesde dag na de dag waarop je de beslissing hebt ontvangen dat het getuigschrift niet wordt uitgereikt aan je kind.
Let op: als het gesprek na het verstrijken van de termijn wordt aangevraagd, kunnen we niet meer op die vraag ingaan.
Tijdens dit gesprek krijg je de kans om je bezwaren te geven. De directeur verduidelijkt aan de hand van het dossier van je kind op basis van welke gegevens de klassenraad zijn beslissing heeft genomen. Van dit overleg wordt een verslag gemaakt.
De directeur deelt het resultaat van dit overleg met een aangetekende brief aan je mee. Er zijn twee mogelijkheden:
De directeur vindt dat je argumenten geen nieuwe bijeenkomst van de klassenraad rechtvaardigen;
De directeur vindt dat je argumenten het overwegen waard zijn. In dat geval zal hij de klassenraad zo snel mogelijk samenroepen om de betwiste beslissing opnieuw te overwegen. Je ontvangt per aangetekende brief het resultaat van die vergadering.
Als je het niet eens bent met de beslissing van de directeur of de beslissing van de nieuwe klassenraad, dan kan je beroep indienen bij de voorzitter van het schoolbestuur. Dat kan via aangetekende brief:
Marc Smeyers
Voorzitter, V.Z.W. KSHZ
Minderbroedersstraat 11
3550 Heusden-Zolder
of
Wanneer de school open is, kan je het beroep bij het schoolbestuur op school persoonlijk afgeven. Je krijgt dan een bewijs van ontvangst dat aantoont op welke datum je het hebt ingediend. De school geeft het beroep daarna door aan het schoolbestuur.
Je hebt daarvoor een termijn van drie dagen, die begint te lopen de dag nadat de aangetekende brief van de school wordt ontvangen. De aangetekende brief met één van de twee mogelijke beslissingen (zie punt 3) wordt geacht de derde dag na verzending te zijn ontvangen. De poststempel geldt als bewijs, zowel voor de verzending als voor de ontvangst.
Dat geldt ook als je ervoor kiest om het beroep persoonlijk af te geven op school.
Let op: als het beroep te laat wordt verstuurd of afgegeven, zal de beroepscommissie het beroep als onontvankelijk moeten afwijzen. Dat betekent dat ze het beroep niet inhoudelijk zal kunnen behandelen.
Het beroep bij het schoolbestuur moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
het beroep is gedateerd en ondertekend;
het beroep is ofwel per aangetekende brief verstuurd, ofwel op school afgegeven (met bewijs van ontvangst).
Let op: als het beroep niet aan de voorwaarden voldoet, zal de beroepscommissie het beroep als onontvankelijk moeten afwijzen. Dat betekent dat ze het beroep niet inhoudelijk zal kunnen behandelen.
We verwachten ook dat het beroep de redenen aangeeft waarom het niet uitreiken van het getuigschrift basisonderwijs betwist wordt.
Hierbij kunnen overtuigingsstukken toegevoegd worden.
Wanneer het schoolbestuur een beroep ontvangt, zal het een beroepscommissie samenstellen. In de beroepscommissie zitten zowel mensen die aan de school of het schoolbestuur verbonden zijn als mensen die dat niet zijn. Het gaat om een onafhankelijke commissie die je klacht grondig zal onderzoeken.
De beroepscommissie zal steeds jou en je kind uitnodigen voor een gesprek. Je kan je daarbij laten bijstaan door een vertrouwenspersoon. Het is enkel mogelijk om een gesprek te verzetten bij gewettigde reden of overmacht.
In de brief met de uitnodiging zal staan wie de leden van de beroepscommissie zijn. Deze samenstelling blijft ongewijzigd tijdens de verdere procedure, tenzij het door ziekte, overmacht of onverenigbaarheid noodzakelijk zou zijn om een plaatsvervanger aan te duiden.
De beroepscommissie streeft in zijn zitting naar een consensus. Wanneer het toch tot een stemming komt, heeft de groep van mensen die aan de school of het schoolbestuur verbonden zijn even veel stemmen als de groep van mensen die dat niet zijn. De voorzitter is niet verbonden aan de school of het schoolbestuur. Wanneer er bij een stemming evenveel stemmen voor als tegen zijn, geeft zijn stem de doorslag.
De beroepscommissie zal het beroep als onontvankelijk afwijzen, de betwiste beslissing bevestigen of het getuigschrift basisonderwijs toekennen. Het resultaat van het beroep wordt uiterlijk op 15 september via een aangetekende brief door de voorzitter van de beroepscommissie aan jou ter kennis gebracht.
3.9 Herstel- en sanctioneringsbeleid
Kinderen maken nu en dan fouten. Dat is eigen aan het groeiproces van elk kind. Kinderen kunnen leren uit de fouten die ze maken. Onze school wil hierop inzetten door dialoog en herstel alle kansen te geven. In overleg met de betrokkenen gaan we op zoek naar een gepaste maatregel of een mogelijke oplossing. Op die manier kunnen kinderen mee de verantwoordelijkheid nemen om een oplossing te zoeken voor het conflict of om hun fout goed te maken. Hiermee sluiten we als school tuchtmaatregelen niet uit. Het betekent wel dat we heel bewust ervoor kiezen om in bepaalde gevallen een tuchtmaatregel op te leggen.
3.9.1 Begeleidende maatregelen
Wanneer je kind de goede werking van de school of het lesverloop hindert, kunnen we in overleg met je kind en eventueel met jou een begeleidende maatregel bepalen. De school wil hiermee je kind helpen tot gewenst gedrag te komen.
Een begeleidende maatregel kan zijn:
3.9.2 Herstel
Vanuit een cultuur van verbondenheid wil de school bij een conflict op de eerste plaats inzetten op herstel. We nodigen de betrokkenen uit om na te denken over wat er is gebeurd en om hierover met elkaar in gesprek te gaan.
Een herstelgerichte maatregel kan zijn:
Dit is een gesprek tussen de betrokken leerlingen, in het bijzijn van bijvoorbeeld ouders of vertrouwensfiguren, onder leiding van een onafhankelijk persoon. Tijdens dit groepsoverleg zoekt iedereen samen naar een oplossing voor wat zich heeft voorgedaan.
3.9.3 Ordemaatregelen
Wanneer je kind de goede werking van de school hindert of het lesverloop stoort, kan door elk personeelslid van de school een ordemaatregel genomen worden. Tijdens een ordemaatregel blijft je kind op school aanwezig.
Een ordemaatregel kan zijn:
Tegen een ordemaatregel is er geen beroep mogelijk.
3.9.4 Tuchtmaatregelen
Wanneer het gedrag van je kind de goede werking van de school ernstig verstoort of de veiligheid en integriteit van zichzelf, medeleerlingen, personeelsleden of anderen belemmert, dan kan de directeur een tuchtmaatregel nemen. Een tuchtmaatregel kan enkel toegepast worden op een leerling in het lager onderwijs.
3.9.4.1 Mogelijke tuchtmaatregelen zijn:
3.9.4.2 Preventieve schorsing als bewarende maatregel
In uitzonderlijke situaties kan de directeur in het kader van een tuchtprocedure beslissen om je kind preventief te schorsen. Deze bewarende maatregel dient om de leefregels te handhaven én om te kunnen nagaan of een tuchtsanctie aangewezen is.
De beslissing tot preventieve schorsing wordt schriftelijk en gemotiveerd aan jou meegedeeld. De directeur bevestigt deze beslissing in de brief waarmee de tuchtprocedure wordt opgestart. De preventieve schorsing kan onmiddellijk ingaan en duurt in principe niet langer dan vijf opeenvolgende schooldagen. Uitzonderlijk kan deze periode eenmalig met vijf opeenvolgende schooldagen verlengd worden, indien door externe factoren het tuchtonderzoek niet binnen die eerste periode kan worden afgerond. De directeur motiveert deze beslissing.
3.9.4.3 Procedure tot tijdelijke en definitieve uitsluiting
Let op: wanneer we in dit punt spreken over ‘dagen’, bedoelen we telkens alle dagen (zaterdagen, zondagen, wettelijke feestdagen en 11 juli niet meegerekend).
Bij het nemen van een beslissing tot tijdelijke en definitieve uitsluiting wordt de volgende procedure gevolgd:
Samen met het CLB zoeken we naar een nieuwe school. Als ouders geen inspanning doen om hun kind in een andere school in te schrijven, krijgt de definitieve uitsluiting effectief uitwerking na één maand (vakantiedagen niet meegerekend). Is het kind één maand na de schriftelijke kennisgeving nog niet in een andere school ingeschreven, dan is onze school niet langer verantwoordelijk voor de opvang van de uitgesloten leerling. Het zijn de ouders die erop moeten toezien dat hun kind aan de leerplicht voldoet.
Het schoolbestuur kan de betrokken leerling weigeren als die het huidige, het vorige of het daaraan voorafgaande schooljaar definitief werd uitgesloten.
3.9.4.4 Opvang op school in geval van preventieve schorsing en (tijdelijke en definitieve) uitsluiting
Wanneer je kind tijdens een tuchtprocedure preventief geschorst wordt of na de tuchtprocedure tijdelijk wordt uitgesloten, is je kind in principe op school aanwezig, maar neemt die geen deel aan de lessen of activiteiten van zijn leerlingengroep. De directeur kan beslissen dat de opvang van je kind niet haalbaar is voor de school. Deze beslissing wordt schriftelijk en gemotiveerd bekend gemaakt aan de ouders.
In geval van een definitieve uitsluiting heb je als ouder één maand de tijd om je kind in een andere school in te schrijven. In afwachting van deze inschrijving is je kind in principe op school aanwezig, maar neemt het geen deel aan de activiteiten van zijn leerlingengroep. De directeur kan beslissen dat de opvang van je kind niet haalbaar is voor de school. Deze beslissing wordt schriftelijk en gemotiveerd bekend gemaakt aan de ouders.
3.9.4.5 Beroepsprocedure tegen een definitieve uitsluiting
Let op: wanneer we in dit punt spreken over ‘dagen’, bedoelen we telkens alle dagen (zaterdagen, zondagen, wettelijke feestdagen en 11 juli niet meegerekend).
Ouders kunnen tegen de beslissing tot definitieve uitsluiting beroep aantekenen. De procedure gaat als volgt:
Je dient met een aangetekende brief beroep in bij de voorzitter van het schoolbestuur:
Marc Smeyers
Voorzitter, V.Z.W. KSHZ
Minderbroedersstraat 11
3550 Heusden-Zolder
of
Wanneer de school open is, kan je het beroep bij het schoolbestuur op school persoonlijk afgeven. Je krijgt dan een bewijs van ontvangst dat aantoont op welke datum je het hebt ingediend. De school geeft het beroep daarna door aan het schoolbestuur.
De aangetekende brief moet ten laatste verstuurd worden op de vijfde dag nadat de beslissing van de definitieve uitsluiting van je kind werd ontvangen. Er is dus een termijn van vijf dagen. De aangetekende brief met het bericht van de definitieve uitsluiting wordt geacht de derde dag na verzending te zijn ontvangen. De poststempel geldt als bewijs, zowel voor de verzending als voor de ontvangst.
Dat geldt ook als je ervoor kiest om het beroep persoonlijk af te geven op school.
Let op: als het beroep te laat wordt verstuurd of afgegeven, zal de beroepscommissie het beroep als onontvankelijk moeten afwijzen. Dat betekent dat ze het beroep niet inhoudelijk zal kunnen behandelen.
Het beroep bij het schoolbestuur moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
het beroep is gedateerd en ondertekend;
het beroep is ofwel per aangetekende brief verstuurd, ofwel op school afgegeven (met bewijs van ontvangst).
Let op: als het beroep niet aan de voorwaarden voldoet, zal de beroepscommissie het beroep als onontvankelijk moeten afwijzen. Dat betekent dat ze het beroep niet inhoudelijk zal kunnen behandelen.
We verwachten ook dat het beroep de redenen aangeeft waarom de definitieve uitsluiting betwist wordt.
Hierbij kunnen overtuigingsstukken toegevoegd worden.
Wanneer het schoolbestuur een beroep ontvangt, zal het een beroepscommissie samenstellen. In de beroepscommissie zitten zowel mensen die aan de school of het schoolbestuur verbonden zijn als mensen die dat niet zijn. Het gaat om een onafhankelijke commissie die je klacht grondig zal onderzoeken. De persoon die de definitieve uitsluiting heeft uitgesproken, zal nooit deel uitmaken van de beroepscommissie, maar zal wel gehoord worden.
De beroepscommissie zal steeds jou en je kind uitnodigen voor een gesprek. Je kan je daarbij laten bijstaan door een vertrouwenspersoon. In de brief met de uitnodiging zal staan wie de leden van de beroepscommissie zijn. Deze samenstelling blijft ongewijzigd tijdens de verdere procedure, tenzij het door ziekte, overmacht of onverenigbaarheid noodzakelijk zou zijn om een plaatsvervanger aan te duiden.
Vóór de zitting kan je het tuchtdossier opnieuw inkijken.
Het gesprek gebeurt ten laatste tien dagen nadat het schoolbestuur het beroep heeft ontvangen. Het is enkel mogelijk om een gesprek te verzetten bij gewettigde reden of overmacht. De schoolvakanties schorten de termijn van tien dagen op. Dat betekent enkel dat schoolvakanties niet meetellen bij het berekenen van de termijn. De zitting van de beroepscommissie kan wel tijdens een schoolvakantie plaatsvinden.
De beroepscommissie streeft in zijn zitting naar een consensus. Wanneer het toch tot een stemming komt, heeft de groep van mensen die aan de school of het schoolbestuur verbonden zijn even veel stemmen als de groep van mensen die dat niet zijn. De voorzitter is niet verbonden aan de school of het schoolbestuur. Wanneer er bij een stemming evenveel stemmen voor als tegen zijn, geeft zijn stem de doorslag.
De beroepscommissie zal ofwel het beroep als onontvankelijk afwijzen, ofwel de definitieve uitsluiting bevestigen of vernietigen. De voorzitter van de beroepscommissie zal je de gemotiveerde beslissing binnen een termijn van vijf dagen met een aangetekende brief meedelen. De beslissing is bindend voor alle partijen.
Het beroep schort de uitvoering van de beslissing tot definitieve uitsluiting niet op. Dat betekent dat ook tijdens de beroepsprocedure de tuchtmaatregel van kracht blijft.
3.10 Bijdrageregeling
U vindt een lijst met een raming van de financiële bijdragen die we kunnen vragen. Deze lijst bevat zowel verplichte als niet verplichte uitgaven.
Verplichte uitgaven zijn uitgaven die u zeker zult moeten doen. Zaken die de school als enige aanbiedt, koopt u verplicht op school. Er zijn ook zaken die u zowel op school als ergens anders kunt aankopen.
Niet verplichte uitgaven zijn uitgaven voor zaken die u niet verplicht moet aankopen of activiteiten waar u niet verplicht aan moet deelnemen, maar als u ze aankoopt of eraan deelneemt moet u er wel een bijdrage voor betalen.
Voor een aantal posten kennen we de kostprijs niet vooraf.
We geven daarvoor richtprijzen.
Verplichte uitgaven
Benodigdheden
T-shirt met schoollogo: maximum € 20,00
Boekentas, met 2 aparte vakken en indien mogelijk een apart vak voor boterhammen (eigen keuze)
Activiteiten
Niet verplichte uitgaven
Benodigdheden
Kerst-, paas-, vakantieboek en andere boekjes : € 8,00
Vakantieblaadjes: € 10,00
Activiteiten
Wijze van betaling
Tweemaandelijkse facturatie.
Stappen die het schoolbestuur zet bij niet-tijdig betalen
U krijgt een aanmaning tot betalen.
U wordt uitgenodigd voor een gesprek, we trachten tot een oplossing te komen.
Indien u problemen ondervindt met het betalen van de schoolrekening, kunt u contact opnemen met meester Peter. Het is de bedoeling dat er afspraken worden gemaakt over een aangepaste betalingsmodaliteit.
Wij verzekeren een discrete behandeling van uw vraag.
Indien we vaststellen dat de schoolrekening geheel of gedeeltelijk onbetaald blijft zonder dat er financiële problemen zijn of omdat de gemaakte afspraken niet worden nageleefd, zal de school verdere stappen ondernemen. Ook dan zoeken we in eerste instantie in overleg naar een oplossing. Indien dit niet mogelijk blijkt, kunnen we overgaan tot het versturen van een aangetekende ingebrekestelling. Vanaf dat moment kunnen we maximaal de wettelijke intrestvoet aanrekenen op het verschuldigde bedrag.
3.11 Vrijwilligers
Onze school maakt bij de organisatie van verschillende activiteiten gebruik van vrijwilligers. De vrijwilligerswet verplicht de scholen om de vrijwilligers over een aantal punten te informeren. De school doet dit via onderstaande bepalingen.
Organisatie
V.Z.W. KSHZ
Minderbroedersstraat 11
3550 Heusden-Zolder
De organisatie heeft een verzekeringscontract afgesloten tot dekking van de burgerlijke aansprakelijkheid, met uitzondering van de contractuele aansprakelijkheid, van de organisatie en de vrijwilliger. Het verzekeringscontract werd afgesloten bij … .
Een bijkomende verzekering tot dekking van de lichamelijke schade tijdens de uitvoering van een vrijwilligersactiviteit of op weg van en naar de activiteit werd afgesloten bij … .
Er wordt geen onkostenvergoeding voorzien.
Bij vrijwilligerswerk bestaat de kans dat je als vrijwilliger geheimen verneemt waarvoor een geheimhoudingsplicht bestaat. Een vrijwilliger gaat discreet om met de informatie die hem of haar is toevertrouwd.
3.12 Welzijnsbeleid
3.12.1 Verkeersveiligheid
Voor al onze acties i.v.m. verkeersveiligheid, verwijzen we graag naar de maandelijkse mededelingen.
3.12.2 Medicatie en andere medische handelingen
3.12.2.1 Medicatiegebruik
Je kind wordt ziek op school
Als je kind ziek wordt of zich onwel voelt op school, zullen we jou of een andere opgegeven contactpersoon verwittigen en zullen we, indien nodig, vragen om je kind op te halen.
Als school stellen we geen medische handelingen en stellen wij in geen geval medicatie ter beschikking, ook geen pijnstillers.
Je kind moet medicatie nemen tijdens de schooluren
Het kan gebeuren dat je kind tijdens de schooluren medicatie moet nemen. Je kan ons dan vragen om er op toe te zien dat dit stipt gebeurt. Dat gebeurt via een formulier dat jij en de behandelende arts van je kind vooraf invullen en ondertekenen. We werken daarvoor individuele afspraken uit.
Andere medische handelingen
Wij stellen geen medische handelingen. We kunnen dan ook niet ingaan op vragen naar medische bijstand voor andere gevallen dan medicatiegebruik. Samen met jou zoeken we naar een samenwerking met verpleegkundigen, zoals bijvoorbeeld de diensten van het Wit-Gele Kruis.
3.12.2.2 Rookverbod
Er geldt een permanent rookverbod op school. Het is dus verboden te roken in zowel gesloten ruimten van de school als in open lucht op de schoolterreinen. Als je kind het rookverbod overtreedt, kunnen we een sanctie opleggen volgens het orde- en tuchtreglement. Als je vindt dat het rookverbod op onze school ernstig met de voeten wordt getreden, kan je terecht bij de directeur.
Ook verdampers zoals de elektronische sigaret, heatstick en de shisha-pen vallen onder het rookverbod, zelfs als ze geen nicotine en tabak bevatten.
3.13 Specifieke afspraken voor onze school
3.13.1 Speelplaats
We dulden geen geweld, zowel fysisch als psychisch geweld is uit ten boze. Ook hechten we veel belang aan het opbrengen van respect voor de medeleerlingen en voor de leerkrachten.
Het orde- en tuchtreglement is een middel om de goede gang van zaken in onze opvoedingsgemeenschap te vrijwaren.
Wanneer een leerling de goede werking van de school hindert of het lesverloop stoort, kan er een ordemaatregel worden genomen (en/of kunnen er meer bindende gedragsregels worden vastgelegd in een geschreven begeleidingsplan).
De stappen die hiervoor gevolgd worden zijn:
Wanneer het gedrag van de leerling werkelijk een probleem betekent voor het verstrekken van het onderwijs en/of het opvoedingsproject van de school in het gedrang brengt, kan er een tuchtmaatregel genomen worden.
We verwijzen ook naar het speelplaatsbeleid van onze school (website).
3.13.2 Andere thema’s
De lessen godsdienst
De lessen godsdienst maken deel uit van het totale lessenpakket. Alle kinderen, ongeacht hun godsdienst of levensbeschouwing volgen de lessen en maken de toetsen.
Aan de vieringen worden de kinderen niet verplicht actief deel te nemen.
Anti-pest-plan
Wij blijven streven naar een school waar niet gepest wordt. Hiervoor is een nauwe ouderbetrokkenheid nodig. Leerkrachten en ouders trachten elkaar tijdig te informeren wanneer er zich een pestprobleem voordoet. Op die manier kan het pesten mogelijk in de kiem gesmoord worden.
Buitenschoolse activiteiten
Tijdens het schooljaar worden enkele leeruitstappen of leerwandelingen gepland. Natuurlijk zijn er ook theatervoorstellingen in het Cultuur Centrum. Reeds jarenlang mogen we ons de titel van sportactieve school toe-eigenen. Om hieraan te beantwoorden worden de kinderen uitgenodigd om niet alleen tijdens, maar ook buiten de schooluren deel te nemen aan bepaalde sportdisciplines. Actief meedoen is hier onze leuze. Kinderen zijn verplicht aan buitenschoolse activiteiten die tijdens de lesuren worden georganiseerd deel te nemen. Ook bij naschoolse activiteiten is uniforme kledij verplicht.
Luizen
Gelieve dit zo snel mogelijk te melden. Als er een melding is, worden alle ouders meteen ingelicht en kunnen eventueel maatregelen getroffen worden. We raden aan om uw kind die dag thuis te houden.
Bij aanhoudende klachten wordt het MST ingelicht.
Rijen
De voetgangers wachten voor het kleine poortje. De fietsers halen hun fiets en wachten per twee aan de grote poort. De fietsers vertrekken eerst, met de fiets aan de hand, onder begeleiding van een leerkracht. Dan volgen de voetgangers.
De ouders wachten buiten de schoolpoort.
De kleuters worden buiten opgewacht door de ouders.
Men komt niet in de klassen.
Wie niet tijdig afgehaald is, moet naar de opvang.
Schoolmateriaal
Er wordt geen schoolmateriaal vernield. Bij opzettelijke beschadiging moet er een vergoeding betaald worden. De onkostenrekening wordt gefactureerd en beschadigd materiaal wordt meegegeven.
Speelgoed, gsm, …
Er wordt geen speelgoed meegebracht naar de school, tenzij hier door de leerkracht speciaal om gevraagd wordt.
Ook andere waardevolle producten blijven thuis.
Uiterlijk en kledij
Het uiterlijk en de kledij van de kinderen moet verzorgd zijn.
Piercings zijn niet toegestaan.
In de klas worden geen hoofddeksels gedragen.
Veiligheid en gezondheid op school
Een stevig ontbijt, een aangepaste lunch of middagmaal en een gezond tussendoortje bevorderen de werkprestaties.
Op school worden geen frisdranken verkocht Er wordt nog enkel water gedronken. Als school stimuleren we sterk het nuttigen van kraantjeswater. We gebruiken hiervoor liefst herbruikbare drinkflessen. De flesjes en drinkbussen worden door de ouders van een naam voorzien.
De leerlingen op onze school krijgen tijdens de dag voldoende gelegenheid om hun drinkbus te vullen met kraantjeswater.
Op school wordt niet gesnoept.
Elke week, op maandag, wordt er een stuk fruit aangeboden in het kader van het ‘Oog voor lekkers’ project. Dankzij de medewerking van het ministerie van Landbouw en de geldelijke steun van onze ouderraad, kunnen we aan dit project deelnemen.
Op woensdag organiseren we een gezonde dag. We vragen dat de kinderen dan enkel fruit en/of groente meebrengen naar de school.
Drankkartons worden dus niet meer toegestaan, papiertjes rond de koekjes laten we thuis.
Om de veiligheid van de kinderen te garanderen, is het ook verboden om gevaarlijke voorwerpen zoals zakmesjes, lucifers, … mee te brengen. Deze worden onmiddellijk in beslag genomen.
Verjaardagen
De verjaardag is een bijzonder moment in het leven van een kind. Het is zijn grote dag en kan dit uiten met een kleine traktatie. We zijn dan ook voorstander om een feestje te bouwen in de klas bij verjaardagen.
Snoep en frisdranken zijn verboden in de school. Enkel bij verjaardagen kan eventueel een uitzondering worden toegestaan. Het is dan wel de bedoeling dat alles opgegeten wordt in de klas of dat het mee naar huis gegeven wordt. Het trakteren van de klasgroep is zeker geen verplichting.
Cadeautjes en dergelijk zijn niet nodig om een verjaardag leuk te kunnen vieren. Indien jullie toch iets wensen te geven, geef dan een boek dat kan gebruikt worden in de klas. De klasleerkracht zal jullie met plezier helpen bij de keuze voor een boek.
Verloren voorwerpen
Er blijven heel wat voorwerpen in de school liggen.
We raden dan ook aan om kleding, brooddozen, turnpantoffels en sportzakjes te merken. Zo komen verloren dingen vlugger bij de eigenaar terug.
Wie iets mist kan steeds in de school terecht om in de verzameldoos te komen zoeken.
Om de twee maanden worden niet afgehaalde voorwerpen meegegeven met de kledingcontainer. Deze klederen worden dan meegegeven voor de missies.
Zorgverbreding
Informatie i.v.m. hoe we onze ‘Zorg’ aanpakken op onze school, kan je vinden in onze visie op Zorg (website) en in ons Eigen Opvoedingsproject.
3.14 Revalidatie/logopedie tijdens de lestijden
Er zijn twee situaties waardoor een kind afwezig kan zijn omwille van revalidatie tijdens de lestijden:
revalidatie na ziekte of ongeval (max. 150 minuten per week, verplaatsingen inbegrepen);
revalidatie voor kinderen met een specifieke onderwijsgerelateerde behoefte waarvoor een handelingsgericht advies is gegeven (max. 150 minuten per week, verplaatsingen inbegrepen).
Ouders moeten toestemming vragen aan de directeur om hun kind revalidatie te laten volgen tijdens de lestijden.
Om een beslissing te kunnen nemen om revalidatie na ziekte of ongeval toe te staan, moet de school over een dossier beschikken dat minstens de volgende elementen bevat:
een verklaring van de ouders waaruit blijkt dat de revalidatie tijdens de lestijden moet plaatsvinden;
een medisch attest waaruit de noodzakelijkheid, de frequentie en de duur van de revalidatie blijkt;
een advies van het CLB, geformuleerd na overleg met klassenraad en ouders, dat motiveert waarom de revalidatie tijdens de lestijden vereist is;
een toestemming van de directeur voor een periode die de duur van de behandeling, vermeld in het medisch attest, niet kan overschrijden.
Om een beslissing te kunnen nemen om revalidatie toe te staan voor de leerling met een specifieke onderwijsgerelateerde behoefte waarvoor een handelingsgericht advies is gegeven, moet de school over een dossier beschikken dat minstens de volgende elementen bevat:
een verklaring van de ouders waaruit blijkt dat de revalidatie tijdens de lestijden moet plaatsvinden;
een advies van het CLB, geformuleerd na overleg met klassenraad en ouders. Dat advies moet motiveren waarom de problematiek van de leerling van die aard is dat het wettelijk voorziene zorgbeleid van een school daarop geen antwoord kan geven en dat de revalidatietussenkomsten niet beschouwd kunnen worden als schoolgebonden aanbod. Indien er op het moment van de aanvraag tot afwezigheid nog geen handelingsgericht advies werd gegeven voor de leerling, kunnen het handelingsgericht advies en dit advies van het CLB gelijktijdig afgeleverd worden;
een samenwerkingsovereenkomst tussen de school en de revalidatieverstrekker over de manier waarop de revalidatie het onderwijs voor de leerling in kwestie zal aanvullen en de manier waarop de informatie-uitwisseling zal verlopen. De revalidatieverstrekker bezorgt op het einde van elk schooljaar een evaluatieverslag aan de directie van de school en van het CLB, met inachtneming van de privacywetgeving waaraan hij onderworpen is;
een toestemming van de directeur, die jaarlijks vernieuwd en gemotiveerd moet worden, rekening houdend met het evaluatieverslag van de revalidatieverstrekker.
De directeur van de school neemt, op basis van de verzamelde documenten, de uiteindelijke beslissing of de revalidatie tijdens de lestijden kan plaatsvinden of niet. Deze beslissing wordt door de school aan de ouders meegedeeld.
3.15 Privacy
Welke informatie houden we over je bij?
Op onze school gaan we zorgvuldig om met de privacy van onze leerlingen. We verzamelen doorheen de schoolloopbaan van je kind heel wat gegevens, zoals bij de inschrijving. We vragen alleen gegevens van je kind op als dat nodig is voor de leerlingenadministratie en –begeleiding. De gegevens die nodig zijn voor de begeleiding van je kind verzamelen we in het kader van ons beleid op leerlingenbegeleiding (zie punt 16).
De gegevens van je kind verwerken we hierbij met … (naam softwareprogramma waarmee je school werkt). We maken met de softwareleveranciers afspraken over het gebruik van die gegevens. De leveranciers mogen de gegevens niet gebruiken voor eigen commerciële doeleinden.
De gegevens van je kind worden digitaal bewaard en veilig opgeslagen. We zien er op toe dat niet iedereen zomaar toegang heeft tot die gegevens. De toegang is beperkt tot de personen die betrokken zijn bij de begeleiding van je kind, zoals de klassenraad, het CLB en de ondersteuner.
Om gepast te kunnen optreden bij risicosituaties, kunnen we uitzonderlijk ook gegevens over de gezondheidstoestand van je kind verwerken, maar dat gebeurt enkel met je schriftelijke toestemming. Je kan je toestemming altijd intrekken.
Als je vragen hebt over de privacy rechten van je kind, kan je contact opnemen met …
Overdracht van leerlingengegevens bij schoolverandering
Als je kind van school verandert, worden een aantal gegevens overgedragen aan de nieuwe school onder de volgende voorwaarden:
de gegevens hebben enkel betrekking op de leerlingspecifieke onderwijsloopbaan. Het gaat om de essentiële gegevens die de studieresultaten en studievoortgang van je kind bevorderen, monitoren, evalueren en attesteren;
de overdracht gebeurt enkel in het belang van je kind.
Als ouder kan je deze gegevens – op je verzoek – inzien. Je kan je tegen de overdracht van deze gegevens verzetten, voor zover de regelgeving de overdracht niet verplicht stelt. Je brengt de directeur binnen de tien kalenderdagen na de schoolverandering hiervan schriftelijk op de hoogte.
Gegevens die betrekking hebben op schending van leefregels door je kind zijn nooit tussen scholen overdraagbaar. We zijn decretaal verplicht een kopie van een gemotiveerd verslag of een verslag aan de nieuwe school door te geven.
Publicatie van beeld- of geluidsopnames (foto’s, filmpjes …)
We publiceren geregeld beeld- of geluidsopnames van leerlingen op onze website, in de schoolkrant en dergelijke. Met die opnames willen we geïnteresseerden op school en daarbuiten op een leuke wijze informeren over onze activiteiten. De personen die de opnames maken, zullen dat steeds doen met respect voor wie op die beelden staat. We letten erop dat de opnames niet aanstootgevend zijn.
Bij het begin van de schoolloopbaan van je kind vragen we jou om toestemming voor het maken en publiceren van deze beeld- of geluidsopnames. Jouw toestemming die we via een toestemmingsformulier vragen, blijft in principe voor de hele schoolloopbaan van je kind gelden. Enkel indien we de beeld – of geluidsopnames voor een ander doel gebruiken dan we eerder aan jou hebben gevraagd, vragen we opnieuw jouw toestemming. Ook al heb je toestemming gegeven, je kan altijd jouw toestemming nog intrekken. Je kan hiervoor contact opnemen met …
We wijzen erop dat deze privacyregels ook voor je kind gelden. Volgens de privacyregelgeving mag je beeld- of geluidsopnames waarop medeleerlingen, personeelsleden van de school of andere personen herkenbaar zijn, niet publiceren of doorsturen tenzij je de uitdrukkelijke toestemming hebt van alle betrokkenen.
Op school mogen enkel personeelsleden of personen die daarvoor een opdracht hebben gekregen, bv. de schoolfotograaf, beeld- of geluidsopnames maken.
Recht op inzage, toelichting en kopie
Je kan als ouder ook zelf gegevens opvragen die we over je kind bewaren. Je kan inzage krijgen in en uitleg bij die gegevens. Ook kan je een (digitale) kopie ervan vragen. Dat kan door schriftelijk contact op te nemen met de directeur. We kunnen geen gegevens doorgeven die betrekking hebben op anderen, zoals medeleerlingen.
3.16 Klachtenregeling
Wanneer je ontevreden bent met beslissingen, handelingen of gedragingen van ons schoolbestuur of zijn personeelsleden, of met het ontbreken van bepaalde beslissingen of handelingen, dan kan je contact opnemen met de directeur.
Samen met jou zoeken we dan naar een afdoende oplossing. Als dat wenselijk is, kunnen we in onderling overleg een beroep doen op een professionele conflictbemiddelaar om via bemiddeling tot een oplossing te komen.
Als deze informele behandeling niet tot een oplossing leidt die voor jou volstaat, dan kan je je klacht in een volgende fase voorleggen aan de Klachtencommissie. Deze commissie is door Katholiek Onderwijs Vlaanderen aangesteld om klachten van leerlingen en ouders over gedragingen en beslissingen dan wel het nalaten van gedragingen en het niet nemen van beslissingen van/door hun schoolbestuur, formeel te behandelen. Voor het indienen van een klacht moet je een brief sturen naar het secretariaat van de Klachtencommissie. Het correspondentieadres is:
Klachtencommissie Katholiek Onderwijs Vlaanderen
t.a.v. de voorzitter van de Klachtencommissie
Guimardstraat 1
1040 Brussel
Je klacht kan tevens worden ingediend per e-mail via of via het daartoe voorziene contactformulier op de website van de Klachtencommissie.
De commissie zal de klacht enkel inhoudelijk behandelen als ze ontvankelijk is, dat wil zeggen als ze aan de volgende voorwaarden voldoet:
Het verloop van de procedure bij de Klachtencommissie is vastgelegd in het huishoudelijk reglement.
De Klachtencommissie kan een klacht enkel beoordelen. Zij kan het schoolbestuur een advies bezorgen, maar geen bindende beslissingen nemen. De uitkomst van deze klachtenregeling heeft dan ook geen juridisch effect. De eindverantwoordelijkheid ligt steeds bij het schoolbestuur. Tegen een advies van de Klachtencommissie kan niet in beroep worden gegaan.
Bij een klacht verwachten we van alle betrokkenen steeds de nodige discretie en sereniteit.